Koffie vroeger vs koffie nu

Een kop koffie bestellen anno 2012:
“Goedemorgen, meneer. Zegt u het maar.”
“Oh, goedemorgen. Ja, doe mij maar een lekkere bak koffie.”
“Ah, prima keus meneer. Welke koffie wenst u?”
“Euhh… Gewoon… Koffie.”
“Ik zal even de koffiekaart voor u halen.”

De man bekijkt uitgebreid de koffiekaart. Espresso, Latte Macchiato, Cappuccino, en zo nog 28 varianten. “Wat een keus”, denkt hij. Na een tijd naar de kaart getuurd te hebben, kiest hij.

“Doet u mij toch maar een gewone kop koffie a.u.b.”
“Uitstekende keus, meneer. Welke smaak wenst u daarbij?”
“Smaak? Gewoon koffiesmaak. Wat bedoelt u?”
“Draait u de kaart maar om; daar vindt u een overzicht van al onze koffiesmaken.”
“Euh… Tja, doe maar met amandel-likeur.”
“Uitstekende keus, meneer. Ik typ het in op mijn geavanceerde bestelkastje. Dit bestelkastje verzendt de bestelling via ons supersnelle WiFi-netwerk naar de bar, die één meter achter mij ligt. De barmedewerker zal het dan voor u bereiden. Vervolgens zal onze serveerster het z.s.m. bezorgen. Er komt geen menselijke interactie meer aan te pas! Geniet van uw koffie!”

Een kop koffie bestellen anno 1987:
“Goedemorgen, meneer. Zegt u het maar.”
“Oh, goedemorgen. Ja, doe mij maar een lekkere bak koffie.”
“Prima. Ga ik voor u maken. Komt eraan!”

Een minuut later zet de ober een kop koffie met een kuipje melk, een zakje suiker en een koekje op tafel.

Koffie vroeger vs koffie Nu

Bij mijn zusje op bezoek. Gewoon… Koffie.